Organami Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Ustce są:
1) Dyrektor,
2) Rada pedagogiczna,
3) Zespół ds. pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
4) Samorząd wychowanków.
Kompetencje dyrektora ośrodka:.
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą ośrodka oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) organizuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę;
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
8) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
9) stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń
i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki;
10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
11) współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczna opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki;
12) dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;
przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki;
występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki.
Kompetencje rady pedagogicznej:
1) zatwierdzanie planów pracy placówki po zaopiniowaniu przez radę placówki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacyjnych i promowania uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole i placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców, jeżeli została utworzona;
4) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
6) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką poprzez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki.
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
2) projekt planu finansowego placówki;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
W skład Zespołu do spraw pomocy psychologiczno- pedagogicznej wchodzą:
a) dyrektor,
b) wicedyrektor,
c) wychowawcy grup,
d) pedagog,
e) psycholog,
f) wychowawcy klas,
g) nauczyciele.
Do zadań Zespołu do spraw pomocy psychologiczno - pedagogicznej należy w szczególności:
1) analiza postępów wychowanka,
2) okresowa ocena sytuacji wychowanka,
3) analiza stosowanych metod pracy z wychowankiem i ich efektywność,
4) ocena dotychczasowych postępów i osiągnięć wychowanka,
5) wnioskowanie do dyrektora placówki o przeniesienie wychowanka do innego MOS,
6) wnioski do rady pedagogicznej o skreślenie wychowanka z listy,
7) opracowanie i ewaluacja indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego
8) ocena zasadności dalszego pobytu wychowanka w ośrodku;
9) ustalenie na wniosek rodziców albo pełnoletniego wychowanka zakresu współpracy środka z wychowankiem i jego rodziną po opuszczeniu przez wychowanka ośrodka.
Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.