S T A T U T
§ 1.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
1) ośrodku - należy przez to rozumieć Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Ustce,
2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami,
3) statucie - należy przez to rozumieć Statut Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Ustce,
4) nauczycielach - należy przez to rozumieć wychowawców, pedagogów, psychologów i innych specjalistów zatrudnionych w ośrodku na podstawie Karty Nauczyciela.
5) wychowanku - należy przez to rozumieć wychowanka Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Ustce.
§ 2.
1. Ośrodek nosi nazwę: Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Ustce.
2. Siedzibą ośrodka są obiekty zlokalizowane przy ul. Wróblewskiego 5.
3. Ośrodek używa skrótu: MOS .
4. Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii jest publiczną placówką dydaktyczno - wychowawczą
5. Struktura organizacyjna Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii, zwanego w treści statutu "ośrodkiem" obejmuje:
1) gimnazjum dla uczniów klas I-III w maksymalnej liczbie 72 osób, po dwa oddziały dla każdej klasy,
2) grupy wychowawcze w ogólnej liczbie 72 osób,
3) podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
§ 3.
1.Organem prowadzącym ośrodek jest Rada Powiatu Słupskiego.
2.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty .w Gdańsku.
3.Ośrodek jest jednostką budżetową Powiatu Słupskiego.
4.Szczegółowe zasady gospodarki finansowej ośrodka regulują odrębne przepisy.
§ 4.
Ośrodek jest publiczną placówką koedukacyjną, przeznaczoną dla młodzieży, która z powodu niedostosowania społecznego i trudności w uczeniu się może być zagrożona niedostosowaniem społecznym lub uzależnieniem i wymaga stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy oraz specjalistycznej pomocy psychoedukacyjnej
§ 5.
1. Celem placówki jest udzielanie specjalistycznej pomocy psychoedukacyjnej młodzieży niedostosowanej społecznie lub zagrożonej uzależnieniem.
2. Cel o którym mowa w ust. 1. realizowany jest we współpracy z rodzicami wychowanków (prawnymi opiekunami), instytucjami powołanymi do zwalczania patologii oraz sądami.
§ 6.
1. Do zadań Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii należy eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1. realizowane są poprzez:
1) organizowanie zajęć dydaktycznych, profilaktyczno-wychowawczych, terapeutycznych i socjalizacyjnych,
2) kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego rozwijaniu poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.
3) wspomaganie w zakresie nabywania umiejętności życiowych, ułatwiających funkcjonowanie społeczne, organizację specjalistycznych działań socjoterapeutycznych umożliwiających zmianę postaw i osiągnięcie pozytywnych, trwałych zmian w zachowaniu wychowanków,
4) wspieranie rodziców (prawnych opiekunów) w pełnieniu funkcji wychowawczej i edukacyjnej, w tym w rozpoznawaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości młodzieży,
5) udzielanie pomocy rodzicom ( prawnym opiekunom ) wychowawcom i nauczycielom w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu rozwoju młodzieży, w szczególności w zakresie unikania zachowań ryzykownych,
6) pomoc w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej, z uwzględnieniem możliwości i zainteresowań wychowanków oraz współpracy w tym zakresie z rodzicami (opiekunami prawnymi), szkołami oraz ośrodkami pomocy społecznej i innymi instytucjami właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania wychowanka,
7) udział w indywidualnych lub grupowych zajęciach specjalistycznych w zakresie terapii, zajęciach socjoterapeutycznych i profilaktyki społecznej,
8) udział w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz kulturalno - oświatowych,
9) podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku zachowań wychowanków zagrażających ich zdrowiu lub życiu.
§ 7.
1.Organami Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Ustce są :
1) dyrektor ośrodka,
2) rada pedagogiczna,
3) zespół wychowawczy,
4) samorząd wychowanków.
2.Statut ośrodka zapewnia każdemu z organów możliwość działania .i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych odrębnymi .przepisami.
§ 8.
1. Kompetencje dyrektora ośrodka określa Ustawa o systemie Oświaty i Ustawa Karta Nauczyciela oraz Kodeks Pracy.
1).Dyrektor kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą ośrodka oraz ...reprezentuje placówkę na zewnątrz. .
2).Sprawuje nadzór pedagogiczny. .
3).Organizuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki ich harmonijnego .rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne. .
4).Realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji .stanowiących.
5).dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponosi .odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
6).Dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej - nie rzadziej niż dwa razy w roku .szkolnym - ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru .pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki.
7).Wyraża zgodę na podjęcie w ośrodku działalności przez stowarzyszenia .i organizacje (po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz .uzyskaniu pozytywnej opinii rady .pedagogicznej).
8).Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli, .wychowawców oraz innych pracowników placówki.
9) Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników ośrodka,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom ośrodka,
c) występowania z wnioskami - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej - w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników ośrodka.
10) Dyrektor Ośrodka może wstrzymać realizację uchwały rady pedagogicznej jeżeli ....stwierdzi, że jest ona niezgodna z przepisami prawa.
11).W okresie pomiędzy posiedzeniami Rady Pedagogicznej dyrektor ośrodka ....informuje pracowników o istotnych sprawach w formie ogłoszeń na tablicy ...w pokoju nauczycielskim oraz wydaje zarządzenia w formie pisemnej, ...wykładając je do wglądu w pokoju nauczycielskim.
§ 9
1. Kompetencje rady pedagogicznej określa Ustawa o Systemie Oświaty, a w sposób szczegółowy regulamin rady pedagogicznej.
1) rada pedagogiczna jest kolegialnym organem ośrodka w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki,
2) w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni, w tym psycholog i pedagog, zatrudnieni w ośrodku,
3) przewodniczącym rady jest dyrektor ośrodka,
4) plenarne posiedzenia rady pedagogicznej są zwoływane przed rozpoczęciem roku szkolnego, pod koniec każdego semestru w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów gimnazjum, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych,
5) posiedzenia rady pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora ośrodka, na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego placówkę lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,
6) rada pedagogiczna może powołać ekspertów spoza swojego grona do oceny niejasnej lub spornej sprawy,
7) przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie posiedzenia rady i porządku zebrania,
8) do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a) zatwierdzenie planu pracy placówki,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce,
c) podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów,
d) podejmowanie uchwał w sprawie usunięcia wychowanka z ośrodka,
9) do kompetencji opiniujących rady pedagogicznej należy:
a) opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie pracownikom pedagogicznym nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,
b) opiniowanie organizacji pracy placówki, w tym tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
c) opiniowanie projekt planu finansowego placówki,
d) opiniowanie propozycji dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom oraz wychowawcom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego i dodatkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
10).rada pedagogiczna może wystąpić do Starosty Powiatu Słupskiego ...o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie pracownika ... z funkcji kierowniczej,
11).uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, .... w obecności co najmniej połowy jej członków,
12) rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności,
13) zebrania rady są protokołowane,
14).członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do nie ujawniania spraw ..poruszonych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro ..osobiste uczniów (wychowanków) lub ich rodziców (opiekunów prawnych), ..a także nauczycieli i innych pracowników placówki .
§ 10
1.Kompetencje Zespołu Wychowawczego określa jego regulamin.
1) W skład zespołu wchodzą:
a) dyrektor lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,
b) wychowawcy grup,
c) pedagog,
d) psycholog,
e) wychowawcy klas,
f) inni specjaliści - w zależności od potrzeb.
2) W szczególnych sytuacjach, w celu pogłębienia wiedzy o sytuacji wychowanka, do udziału w posiedzeniu zespołu mogą być zaproszeni nauczyciele przedmiotów, osoby bliskie wychowankowi, sam wychowanek, którego dotyczy problem i wynikające z niego decyzje zespołu,
3) Do zadań Zespołu Wychowawczego należy w szczególności:
a) diagnozowanie problemów wychowanka,
b) ustalanie indywidualnego programu terapeutycznego pracy z wychowankiem,
na podstawie projektu przygotowanego przez wychowawcę grupy, ... c) analiza postępów wychowanka, .d).okresowa ocena sytuacji wychowanka, .e) analiza stosowanych metod pracy z wychowankiem i ich efektywność, .f) ocena zasadności dalszego pobytu wychowanka w placówce, .g) wnioskowanie do dyrektora placówki o przeniesienie wychowanka do innego ..MOS, 4. Zespół Wychowawczy na posiedzenia zbiera się jeden raz w miesiącu, .w wyjątkowych sytuacjach zbiera się w trybie pilnym.
§ 11
1.Kompetencje Samorządu Wychowanków reguluje Ustawa o Systemie Oświaty. ...Działalność Samorządu Wychowanków w sposób szczegółowy określa regulamin .
1.Wychowankowie ośrodka mają prawo do wyłaniania swojej reprezentacji w postaci samorządu,
2. Samorząd Wychowanków reprezentowany jest przez Radę Samorządu Wychowanków.
3. Radę Samorządu Wychowanków tworzą:
a) przewodniczący, .b) zastępca przewodniczącego, .c) jeden członek samorządu. 4. Rada Samorządu jest jedynym reprezentantem ogółu wychowanków. 5. Samorząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez ogół ...wychowanków w głosowaniu tajnym, równym i powszechnym. 6. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem ośrodka. 7. Samorząd może przedstawiać dyrektorowi oraz radzie pedagogicznej wnioski .i opinie dotyczące realizacji podstawowych praw ucznia i wychowanka takich jak: .a).prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem ..i stawianymi wymaganiami,
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce oraz funkcjonowania na zajęciach pozalekcyjnych,
c) prawo do redagowania i wydawania gazetki ośrodka,
d) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi ośrodka,
e) opracowuje własny plan pracy i dokonuje oceny jego realizacji pod koniec roku szkolnego.
§ 12.
1.Organy ośrodka współpracują ze sobą w celu:
1) podejmowania decyzji w granicach posiadanych kompetencji,
2) umożliwienia rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz ośrodka,
3) zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami ośrodka o podejmowanych i planowanych działaniach.
2.Każdy z organów ośrodka ma możliwość swobodnego działania i podejmowania ...decyzji w granicach swoich statutowych kompetencji. 3.Statutowym obowiązkiem każdego organu jest zapobieganie powstawaniu sytuacji .konfliktowych między wychowankami, poprzez wzajemne podmiotowe traktowanie .każdego z nich.
4.Ewentualne spory i konflikty między organami placówki powinny być rozwiązywane ...poprzez negocjacje między organami lub ich przedstawicielami. 5.Mediatorem w sporach między organami ośrodka jest dyrektor placówki.
6.Organy placówki współpracują z rodzicami wychowanków w sprawach wychowania .i kształcenia wychowanków przebywających w MOS poprzez :
a) konsultacje indywidualne,
b) prowadzenie korespondencji i rozmów telefonicznych,
c) możliwość indywidualnych spotkań z wychowawcami i dyrektorem placówki,
d) możliwość przedstawiania wniosków, uwag, skarg i zażaleń dyrektorowi ośrodka,
e) organizowanie spotkań z rodzicami z okazji imprez i uroczystości w placówce.
§ 13
1. Ośrodek prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego, we wszystkie dni tygodnia, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. Na potrzeby remontów oraz innych niezbędnych działań organizacyjnych, można wykorzystać okresy wolne od zajęć szkolnych, poprzez urlopowanie wychowanków.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny zatwierdzony przez organ prowadzący.
3. Arkusz organizacyjny Ośrodka opracowuje dyrektor w terminie nie dłuższym niż do 30 kwietnia każdego roku.
4. Formalny przydział przedmiotów nauczania, wychowawstw, opieki nad kołami, zespołami, organizacjami i pracowniami reguluje każdorazowo na początku roku szkolnego arkusz organizacyjny i wykaz zadań dodatkowych.
5.Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych .określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora na podstawie .zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, przy uwzględnieniu zasad ochrony .zdrowia i higieny pracy.
6.Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz .ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§14
3. Podstawową formą pracy grup wychowawczych są zajęcia odbywające się zgodnie z obowiązującym rozkładem dnia i planem pracy wychowawcy.
4. Zaburzenia i deficyty rozwojowe wychowanków eliminowane są przy stosowaniu takich procesów, jak:
1) kształtowanie dyscypliny autokontroli wraz z pobudzeniem zainteresowania życiem społecznym,
2) rozwijanie pozytywnych interakcji społecznych,
3) pobudzanie zainteresowania wiedzą i kulturą,
4) kształtowanie poszanowania zdrowia i rozwoju kultury fizycznej,
5) przygotowanie do życia w rodzinie,
6) kształtowanie postaw obywatelskich.
5. Celem pracy wychowawczo-opiekuńczej jest:
1) integrowanie grup wychowawczych,
2) intelektualny rozwój wychowanków,
3) modelowanie osobowości wychowanków,
4) przygotowanie wychowanków do życia w społeczeństwie.
6. Opiekę nocną na każdej kondygnacji budynku, w grupach wychowawczych sprawuje pracownik pedagogiczny przez 7 dni w tygodniu.
7. Opiekę nad grupą wychowanków sprawuje co najmniej dwóch wychowawców grupowych.
1) skierowanie właściwego starosty,
2) postanowienie sądowe,
3) aktualna opinia rodzinnego ośrodka diagnostyczno-konsultacyjnego lub innej specjalistycznej placówki,
4) wniosek rodziców (prawnych opiekunów) o przyjęcie dziecka do MOS,
5) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego poradni psychologiczno-pedagogicznej,
6) dokumentacja zdrowotna (nr ubezpieczenia zdrowotnego, karta zdrowia ucznia, karta szczepień),
7) numer ewidencyjny PESEL,
8) potwierdzenie miejsca zameldowania,
9) skrócony odpis aktu urodzenia,
10) w przypadku sierot lub półsierot odpisy aktów zgonu rodziców,
11) odpis arkusza ocen lub świadectwa szkolnego,
12) opinie pedagogiczno-psychologiczne,
13) opinia wychowawcy klasy i pedagoga szkolnego,
..14) oświadczenie o nie skreśleniu wychowanka z miejsca stałego zameldowania ...w placówce opiekuńczej, której przybywa do MOS w Ustce,
15) aktualny wywiad kuratorski,
16) aktualny wywiad środowiskowy.
3.Ośrodek nie zapewnia innej niż doraźna - w oparciu o lokalną służbę zdrowia - pomocy medycznej ani farmakologicznej, w związku z tym nie przyjmuje osób wymagających systematycznej opieki lekarskiej, w tym psychiatrycznej lub systematycznej pomocy farmakologicznej.
1. Do Ośrodka przyjmowani są nieletni na podstawie postanowienia sądowego wobec których sąd zastosował środek wychowawczy w postaci umieszczenia w młodzieżowym ośrodku socjoterapii.
2. Podstawą przyjęcia jest:
a) skierowanie właściwego starosty,
b) postanowienie sądowe,
c) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego poradni psychologiczno-pedagogicznej,
d) opinia pedagogiczno-psychologiczna,
e) dokumentacja zdrowotna.
a) wniosek rodziców (prawnych opiekunów) o przyjęcie dziecka do MOS,
b) opis sytuacji rodzinnej i społecznej wychowanka,
c) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego poradni psychologiczno-pedagogicznej,
d) opinia pedagogiczno-psychologicznej,
e) dokumentacja zdrowotnej.
2) Podczas przyjęcia wychowanka do ośrodka rodzice (opiekunowie prawni) . .zobowiązani są do :
a) podpisania kontraktu, regulaminu i wypełnianie jego postanowień,
b) podpisania pełnej dokumentacji obowiązującej podczas przyjmowania wychowanka do ośrodka,
c) systematycznej i aktywnej współpracy rodziców (prawnych opiekunów) z pracownikami ośrodka,
d) wypełnienie pisemnego oświadczenia zawierającego zobowiązanie o zapewnieniu wychowankowi w okresie urlopu należytej opieki, a także terminowego powrotu do ośrodka.
4. Odmowa przyjęcia do ośrodka może nastąpić w wypadku:
1. braku wolnego miejsca,
2. niespełnienia przez wychowanka warunków formalnych,
3. gdy wychowanek posiada wyrok sądu za czyny karalne lub jeżeli przeciwko niemu toczy się postępowanie sadowe,
4. agresji i obniżonego poziomu lęku stanowiącego zagrożenie bezpieczeństwa własnego i innych, niemożność nawiązania trwałych, pozytywnych kontaktów emocjonalnych wynikających z zaburzeń wyższych funkcji centralnego układu nerwowego,
5. gdy wychowanek wymaga leczenia specjalistycznego.