Statut Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Ustce

S T A T U T

MŁODZIEŻOWEGO  OŚRODKA

SOCJOTERAPII

W   USTCE

I.       POSTANOWIENIA OGÓLNE:

 

§ 1.

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

1)    ośrodku - należy przez to rozumieć Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Ustce,

2)    ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami,

3)    statucie - należy przez to rozumieć Statut Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii     w Ustce,

4)    nauczycielach - należy przez to rozumieć wychowawców, pedagogów,              psychologów i innych specjalistów zatrudnionych w ośrodku na podstawie Karty Nauczyciela.

5)    wychowanku - należy przez to rozumieć wychowanka Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Ustce.

 

§ 2.

1.     Ośrodek nosi nazwę: Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Ustce.

2.     Siedzibą ośrodka są obiekty zlokalizowane przy ul. Wróblewskiego 5.

3.     Ośrodek używa skrótu: MOS .

4.     Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii jest publiczną placówką dydaktyczno -               wychowawczą

5.     Struktura organizacyjna Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii, zwanego w treści statutu "ośrodkiem" obejmuje:

1)    gimnazjum dla uczniów klas I-III w maksymalnej liczbie 72 osób, po dwa oddziały dla każdej klasy,

2)    grupy wychowawcze w ogólnej liczbie 72 osób,

3)    podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.

 

§ 3.

1.Organem prowadzącym ośrodek jest Rada Powiatu Słupskiego.

2.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty                      .w Gdańsku.

3.Ośrodek jest jednostką budżetową Powiatu Słupskiego.

4.Szczegółowe zasady gospodarki finansowej ośrodka regulują odrębne przepisy.

 

§ 4.

Ośrodek jest publiczną placówką koedukacyjną, przeznaczoną dla  młodzieży, która           z powodu niedostosowania społecznego i trudności w uczeniu się może być zagrożona niedostosowaniem społecznym lub uzależnieniem i wymaga stosowania specjalnej          organizacji nauki, metod pracy oraz specjalistycznej pomocy psychoedukacyjnej

 

 

 

 

 

II.      CELE I ZADANIA PLACÓWKI:

     

§ 5.

1. Celem placówki jest udzielanie specjalistycznej pomocy psychoedukacyjnej                młodzieży niedostosowanej społecznie lub zagrożonej uzależnieniem.

2. Cel o którym mowa w ust. 1. realizowany jest we współpracy z rodzicami                        wychowanków (prawnymi opiekunami), instytucjami powołanymi do zwalczania            patologii oraz sądami.

 

§ 6.

1. Do zadań Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii należy eliminowanie przyczyn                    i przejawów  zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi  i prawnymi.

2. Zadania, o których mowa w ust. 1. realizowane są poprzez:

1)    organizowanie zajęć dydaktycznych, profilaktyczno-wychowawczych,                     terapeutycznych i socjalizacyjnych,

2)    kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego rozwijaniu poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego                dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.

3)    wspomaganie w zakresie nabywania umiejętności życiowych, ułatwiających funkcjonowanie społeczne, organizację specjalistycznych działań                  socjoterapeutycznych umożliwiających zmianę postaw i osiągnięcie                   pozytywnych, trwałych zmian  w zachowaniu wychowanków,

4)    wspieranie rodziców (prawnych opiekunów) w pełnieniu funkcji                    wychowawczej i edukacyjnej, w tym w rozpoznawaniu i rozwijaniu              potencjalnych możliwości młodzieży,

5)    udzielanie pomocy rodzicom ( prawnym opiekunom ) wychowawcom               i nauczycielom w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we                   wspieraniu rozwoju młodzieży, w szczególności w zakresie unikania                 zachowań ryzykownych,

6)    pomoc w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej, z uwzględnieniem możliwości i zainteresowań wychowanków oraz współpracy w tym zakresie                             z rodzicami (opiekunami prawnymi), szkołami oraz ośrodkami pomocy               społecznej i innymi instytucjami właściwymi ze względu na miejsce                   zamieszkania wychowanka,

7)    udział w indywidualnych lub grupowych zajęciach specjalistycznych                              w zakresie terapii, zajęciach socjoterapeutycznych i profilaktyki społecznej,

8)    udział w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz kulturalno - oświatowych,

9)    podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku zachowań wychowanków zagrażających ich zdrowiu lub życiu.

 

 

III.    ORGANY PLACÓWKI

 

§ 7.

1.Organami Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Ustce są :

1)    dyrektor ośrodka,

2)    rada pedagogiczna,

3)    zespół wychowawczy,

4)    samorząd wychowanków.

2.Statut ośrodka zapewnia każdemu z organów możliwość działania                                      .i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych odrębnymi .przepisami.

 

§ 8.

1. Kompetencje dyrektora ośrodka określa Ustawa o systemie Oświaty  i Ustawa            Karta Nauczyciela oraz Kodeks Pracy.

1).Dyrektor kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą ośrodka oraz ...reprezentuje placówkę na zewnątrz. .

2).Sprawuje nadzór pedagogiczny. .

3).Organizuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki ich harmonijnego .rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne. .

4).Realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji               .stanowiących.

5).dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponosi                     .odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie. 

6).Dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej - nie rzadziej niż dwa razy w roku            .szkolnym - ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru .pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki.

7).Wyraża zgodę na podjęcie w ośrodku działalności przez stowarzyszenia                     .i organizacje (po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz .uzyskaniu pozytywnej opinii rady .pedagogicznej).

8).Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli,                      .wychowawców oraz innych pracowników placówki.

9) Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

a)     zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników ośrodka,

b)    przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom                 i innym pracownikom ośrodka,

c)     występowania z wnioskami - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej -                w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz                   pozostałych pracowników ośrodka.

10) Dyrektor Ośrodka może wstrzymać realizację uchwały rady pedagogicznej jeżeli               ....stwierdzi, że jest ona niezgodna z przepisami prawa.

11).W okresie pomiędzy posiedzeniami Rady Pedagogicznej dyrektor ośrodka                ....informuje pracowników o istotnych sprawach w formie ogłoszeń na tablicy               ...w pokoju nauczycielskim oraz wydaje zarządzenia w formie pisemnej, ...wykładając je do wglądu  w pokoju nauczycielskim.

 

§ 9

1. Kompetencje rady pedagogicznej określa Ustawa o Systemie Oświaty, a w sposób szczegółowy  regulamin rady pedagogicznej.

1)    rada pedagogiczna jest kolegialnym organem ośrodka w zakresie realizacji jej  statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki,

2)    w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni, w tym psycholog i pedagog, zatrudnieni w ośrodku,

3)    przewodniczącym rady jest dyrektor ośrodka,

4)    plenarne posiedzenia rady pedagogicznej są zwoływane przed rozpoczęciem roku szkolnego, pod koniec każdego semestru w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów gimnazjum, po zakończeniu rocznych         zajęć szkolnych,

5)    posiedzenia rady pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora ośrodka, na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu              prowadzącego placówkę lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,

6)    rada pedagogiczna może powołać ekspertów spoza swojego grona do oceny                      niejasnej lub spornej sprawy,

7)    przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest               odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie                    posiedzenia  rady  i porządku zebrania,

8)    do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

a) zatwierdzenie planu pracy placówki,

b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych                w placówce,

c) podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów,

d) podejmowanie uchwał w sprawie usunięcia wychowanka z ośrodka,

9)    do kompetencji opiniujących rady pedagogicznej należy:

a) opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie pracownikom pedagogicznym                 nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,

b) opiniowanie organizacji pracy placówki, w tym tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

c) opiniowanie projekt planu finansowego placówki,

d) opiniowanie propozycji dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom oraz               wychowawcom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego              i dodatkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

10).rada pedagogiczna może wystąpić do Starosty Powiatu Słupskiego                                 ...o odwołanie  z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie pracownika                ... z funkcji kierowniczej,

 11).uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów,                   .... w obecności co najmniej połowy jej członków,

12) rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności,

13) zebrania rady są protokołowane,

 14).członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do nie ujawniania spraw                ..poruszonych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro  ..osobiste uczniów (wychowanków) lub ich rodziców (opiekunów prawnych),               ..a także nauczycieli i innych pracowników placówki .

§ 10

 1.Kompetencje Zespołu Wychowawczego określa jego regulamin.

1)    W skład zespołu wchodzą:

a) dyrektor lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,

b) wychowawcy grup,

c) pedagog,

d) psycholog,

e) wychowawcy klas,

f) inni specjaliści - w zależności od potrzeb.

2)    W szczególnych sytuacjach, w celu pogłębienia wiedzy o sytuacji wychowanka, do udziału w posiedzeniu zespołu mogą być zaproszeni nauczyciele                     przedmiotów, osoby bliskie wychowankowi, sam wychowanek, którego dotyczy problem i wynikające  z niego decyzje zespołu,

3)    Do zadań Zespołu Wychowawczego należy w szczególności:

a) diagnozowanie problemów wychowanka,                                                                   

b) ustalanie indywidualnego programu terapeutycznego pracy z wychowankiem,

     na podstawie projektu przygotowanego przez wychowawcę grupy,                                                                     ... c) analiza postępów wychowanka,                                                                                                                     .d).okresowa ocena sytuacji wychowanka,                                                                           .e) analiza stosowanych metod pracy z wychowankiem i ich efektywność,                          .f) ocena zasadności dalszego pobytu wychowanka w placówce,                                               .g) wnioskowanie do dyrektora placówki o przeniesienie wychowanka do innego   ..MOS,                                                                                                                                                   4. Zespół Wychowawczy na posiedzenia zbiera się jeden raz w miesiącu,                              .w wyjątkowych sytuacjach zbiera się w trybie pilnym.

 

§ 11

1.Kompetencje Samorządu Wychowanków reguluje Ustawa o Systemie Oświaty.   ...Działalność Samorządu Wychowanków w sposób szczegółowy określa regulamin .

 1.Wychowankowie ośrodka mają prawo do wyłaniania swojej reprezentacji                       w postaci samorządu,

2. Samorząd Wychowanków reprezentowany jest przez Radę Samorządu                 Wychowanków.

3. Radę Samorządu Wychowanków tworzą:

a) przewodniczący,                                                                                                                                        .b) zastępca przewodniczącego,                                                                                                                       .c) jeden członek samorządu.                                                                                              4.      Rada Samorządu jest jedynym reprezentantem ogółu wychowanków.                                                              5.   Samorząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez ogół   ...wychowanków w głosowaniu tajnym, równym i powszechnym.                                                                                               6. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem ośrodka.                                                                       7. Samorząd może przedstawiać dyrektorowi oraz radzie pedagogicznej wnioski                .i opinie dotyczące realizacji podstawowych praw ucznia i wychowanka takich jak:                    .a).prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem                          ..i stawianymi wymaganiami,

b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce oraz                        funkcjonowania  na zajęciach pozalekcyjnych,

c) prawo do redagowania i wydawania gazetki ośrodka,

d) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi ośrodka,

e) opracowuje własny plan pracy i dokonuje oceny jego realizacji pod koniec roku szkolnego.

 

§ 12. 

1.Organy ośrodka współpracują ze sobą w celu:

1)       podejmowania decyzji w granicach posiadanych kompetencji,

2)       umożliwienia rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz ośrodka,

3)       zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami ośrodka                               o podejmowanych i planowanych działaniach.

2.Każdy z organów ośrodka ma możliwość swobodnego działania i podejmowania          ...decyzji w  granicach swoich statutowych kompetencji.                                                                                    3.Statutowym obowiązkiem każdego organu jest zapobieganie powstawaniu sytuacji .konfliktowych między wychowankami, poprzez wzajemne podmiotowe traktowanie .każdego z nich.

4.Ewentualne spory i konflikty między organami placówki powinny być rozwiązywane ...poprzez negocjacje między organami lub ich przedstawicielami.                                       5.Mediatorem w sporach między organami ośrodka jest dyrektor placówki.

6.Organy placówki współpracują z rodzicami wychowanków w sprawach wychowania  .i kształcenia wychowanków przebywających w MOS poprzez :

a)     konsultacje indywidualne,

b)    prowadzenie korespondencji i rozmów telefonicznych,

c)     możliwość indywidualnych spotkań z wychowawcami i dyrektorem placówki,

d)    możliwość przedstawiania wniosków, uwag, skarg i zażaleń dyrektorowi          ośrodka,

e)     organizowanie spotkań z rodzicami z okazji imprez i uroczystości w placówce.

 

IV.     ORGANIZACJA  PLACÓWKI:

 

§ 13

1. Ośrodek prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego, we wszystkie dni tygodnia, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. Na potrzeby remontów oraz innych niezbędnych działań organizacyjnych, można wykorzystać okresy wolne od zajęć szkolnych, poprzez urlopowanie wychowanków.

2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym              określa arkusz organizacyjny zatwierdzony przez organ prowadzący.

3. Arkusz organizacyjny Ośrodka opracowuje dyrektor w terminie nie dłuższym niż                      do 30 kwietnia każdego roku.

4. Formalny przydział przedmiotów nauczania, wychowawstw, opieki nad kołami,           zespołami, organizacjami i pracowniami reguluje każdorazowo na początku roku szkolnego arkusz organizacyjny i wykaz zadań dodatkowych.

5.Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych  .określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora na podstawie                                                    .zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, przy uwzględnieniu zasad ochrony .zdrowia  i higieny pracy.

6.Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz .ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

§14

Warunki i formy współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) i instytucjami                   powołanymi do zwalczania patologii oraz sądami zawiera program wychowawczy                               i program profilaktyki realizowany w ośrodku.

 

§ 15

Warunki współpracy ze środowiskiem lokalnym wynikają z programów opracowanych  i realizowanych przez pracowników pedagogicznych ośrodka.

 

§ 16

Ośrodek zapewnia wychowankom realizację obowiązku szkolnego w gimnazjum oraz całodobową opiekę w internacie.

1)    przydział uczniów do klas odbywa się w oparciu o dokumentację szkolną                określającą jaki poziom edukacyjny uczeń powinien realizować,

2)    wychowawca prowadzący klasę jest odpowiedzialny za jakość i efekty pracy wszystkich uczniów tej klasy, tak w zakresie edukacyjnym jak i wychowawczym.

 

§ 17

1. Podstawową formą organizacyjną w internacie jest grupa wychowawcza, która liczy maksymalnie 12 wychowanków.

2. Godzina pracy wychowawcy grupy wynosi 60 minut.

3. Podstawową formą pracy grup wychowawczych są zajęcia odbywające się zgodnie         z obowiązującym rozkładem dnia i planem pracy wychowawcy.

4. Zaburzenia i deficyty rozwojowe wychowanków eliminowane są przy stosowaniu takich procesów, jak:

1)    kształtowanie dyscypliny autokontroli wraz z pobudzeniem zainteresowania           życiem społecznym,

2)    rozwijanie pozytywnych interakcji społecznych,

3)    pobudzanie zainteresowania wiedzą i kulturą,

4)    kształtowanie poszanowania zdrowia i rozwoju kultury fizycznej,

5)    przygotowanie do życia w rodzinie,

6)    kształtowanie postaw obywatelskich.

5. Celem pracy wychowawczo-opiekuńczej jest:

1)    integrowanie grup wychowawczych,

2)    intelektualny rozwój wychowanków,

3)    modelowanie osobowości wychowanków,

4)    przygotowanie wychowanków do życia w społeczeństwie.

6.     Opiekę nocną na każdej kondygnacji budynku, w grupach wychowawczych           sprawuje pracownik pedagogiczny przez 7 dni w tygodniu.

7.     Opiekę nad grupą wychowanków sprawuje co najmniej dwóch wychowawców           grupowych.

 

§ 18

1.     Obowiązek szkolny, w formie zajęć dydaktyczno-wychowawczych, realizują               wychowankowie w wieku od 13 do 18 roku życia.

2.     Klasa szkolna nie może przekroczyć liczby 12 uczniów.

3.     Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

4.     Proces dydaktyczny w ośrodku zorganizowany jest na podstawie ramowego planu nauczania dla gimnazjum i realizuje materiał edukacyjny przewidziany programem MEN.

5.     Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw            świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

6.     Nauczanie języka obcego realizowane jest zgodnie z obowiązującą siatką godzin             i dotyczy języka angielskiego i języka niemieckiego.

7.     Sposób oceniania, klasyfikowania i oceniana uczniów określa Wewnątrzszkolny    System Oceniania realizowany w ośrodku.

8.     Ośrodek prowadzi koła zainteresowań dostosowane do potrzeb ucznia, jego                  zainteresowań oraz możliwości kadrowych i finansowych ośrodka.

9.     U wychowanków kształtowane są postawy patriotyczne, poczucie tożsamości                          narodowej, językowej i religijnej oraz przynależności do społeczności                    międzynarodowej.

10.           Wychowanek zobowiązany jest do dbania o schludny wygląd oraz noszenia           właściwego ubioru.

11.           Wprowadza się całkowity zakaz korzystania przez uczniów z telefonów                 komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w czasie zajęć lekcyjnych.

12.           Z w/w urządzeń wychowankowie mogą korzystać na terenie internatu po wyrażeniu pozytywnej opinii przez Zespół Wychowawczy.   

13.           Wychowankowie są zobowiązani do przestrzegania właściwych zachowań i postaw,           wynikających z regulaminu ośrodka i ogólnie przyjętych norm społecznych, wobec całego personelu ośrodka oraz pozostałych wychowanków.

14.           Uczniowie kończący w MOS III klasę zdają w gimnazjum ośrodka końcowy             egzamin gimnazjalny. Z chwilą ukończenia gimnazjum wychowanek traci prawo do przebywania w MOS.

15.           Podczas zajęć szkolnych w sali dydaktycznej opiekę nad wychowankami sprawuje nauczyciel przedmiotu, natomiast podczas przerw i pobytu wychowanka poza salą dydaktyczną, opiekę nad wychowankiem przejmuje wychowawca grupowy.

16. Podczas działań pozalekcyjnych opiekę nad wychowankami sprawują wychowawcy grupowi.

17. Nad wychowankami wymagającymi szczególnego traktowania, opiekę sprawują pracownicy pedagogiczni zgodnie z zaleceniami poradni.

 

§ 19

1. Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Ustce zapewnia wychowankom całodobową opiekę.

2. Placówka wyposażona jest w sprzęt monitorujący, którego nadrzędnym celem jest niwelowanie przemocy rówieśniczej oraz innych przejawów zachowań                 niepożądanych. W celu zapewnienia poczucia intymności, jak również ochrony           danych osobowych wychowanków oraz pracowników ośrodka, nagrania                                z monitoringu mogą być udostępnione jedynie na wskazanie Komisariatu Policji                 w Ustce lub sądów rejonowych, właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wychowanka.  

3..Odpłatność za korzystanie z posiłków ponoszą rodzice wychowanków                         ,,,,przebywających w ośrodku, równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego                           ,,,,na wyżywienie.

 

§ 20

Ośrodek zapewnia wychowankom opiekę zdrowotną, zgodnie z zapisem art. 92.1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zmian.)

 

V. WYCHOWANKOWIE

 

§21

Zasady postępowania przy przyjmowaniu do ośrodka reguluje stosowne                         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz regulamin przyjmowania,                 przenoszenia i zwalniania  wychowanków w MOS w Ustce. Podstawą przyjęcia do ośrodka jest analiza dokumentów wychowanka, która obejmuje:

1)    skierowanie właściwego starosty,

2)    postanowienie sądowe,

3)    aktualna opinia rodzinnego ośrodka diagnostyczno-konsultacyjnego lub innej specjalistycznej placówki,

4)    wniosek rodziców (prawnych opiekunów) o przyjęcie dziecka do MOS,

5)    orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego poradni psychologiczno-pedagogicznej,

6)    dokumentacja zdrowotna (nr ubezpieczenia zdrowotnego, karta zdrowia ucznia, karta szczepień),

7)    numer ewidencyjny PESEL,

8)    potwierdzenie miejsca zameldowania,

9)    skrócony odpis aktu urodzenia,

    10)  w przypadku sierot lub półsierot odpisy aktów zgonu rodziców,

    11) odpis arkusza ocen lub świadectwa szkolnego,

    12) opinie pedagogiczno-psychologiczne,

    13) opinia wychowawcy klasy i pedagoga szkolnego,

  ..14) oświadczenie o nie skreśleniu wychowanka z miejsca stałego zameldowania          ...w placówce opiekuńczej, której przybywa do MOS w Ustce,

    15) aktualny wywiad kuratorski,

    16) aktualny wywiad środowiskowy.

§ 22

1. Do Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Ustce wychowankowie przyjmowani są na podstawie postanowień sądowych, wniosków rodziców lub opiekunów prawnych              popartych orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez               właściwą poradnię psychologiczno-pedagogiczną.                

2. Rekrutację wychowanków do MOS przeprowadza zespół kwalifikacyjny w składzie:

- dyrektor ośrodka,

- pedagog,

- psycholog.                                                                                                                                          

3.Ośrodek nie zapewnia innej niż doraźna - w oparciu o lokalną służbę zdrowia -           pomocy medycznej ani farmakologicznej, w związku z tym nie przyjmuje osób                wymagających systematycznej opieki lekarskiej, w tym psychiatrycznej lub                  systematycznej pomocy farmakologicznej.

 

§ 23

1. Do Ośrodka przyjmowani są nieletni na podstawie postanowienia sądowego                 wobec których sąd zastosował środek wychowawczy w postaci umieszczenia                           w młodzieżowym ośrodku socjoterapii.              

2. Podstawą przyjęcia jest:

a)     skierowanie właściwego starosty,

b)    postanowienie sądowe,

c)     orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego poradni psychologiczno-pedagogicznej,

d)    opinia pedagogiczno-psychologiczna,

e)     dokumentacja zdrowotna.                                                                                                                     

3.Ośrodek przyjmuje młodzież na wniosek rodziców (opiekunów prawnych)                   .1) Podstawą przyjęcia jest:

a)     wniosek rodziców (prawnych opiekunów) o przyjęcie dziecka do MOS,

b)    opis sytuacji rodzinnej i społecznej  wychowanka,

c)     orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego poradni psychologiczno-pedagogicznej,

d)    opinia pedagogiczno-psychologicznej,

e)     dokumentacja zdrowotnej.

   2) Podczas przyjęcia wychowanka do ośrodka rodzice (opiekunowie prawni)   .   .zobowiązani są do :

a)     podpisania kontraktu, regulaminu i wypełnianie jego postanowień,

b)    podpisania pełnej dokumentacji obowiązującej podczas przyjmowania                     wychowanka do ośrodka,

c)     systematycznej i aktywnej współpracy rodziców (prawnych opiekunów)                    z pracownikami ośrodka,

d)    wypełnienie pisemnego oświadczenia zawierającego zobowiązanie                                                o zapewnieniu wychowankowi w okresie urlopu należytej opieki, a także                      terminowego powrotu do ośrodka.

 

 

4. Odmowa przyjęcia do ośrodka może nastąpić w wypadku:

1.     braku wolnego miejsca,

2.     niespełnienia przez wychowanka warunków formalnych,

3.     gdy wychowanek posiada wyrok sądu za czyny karalne lub jeżeli                     przeciwko niemu toczy się postępowanie sadowe,

4.     agresji i obniżonego poziomu lęku stanowiącego zagrożenie bezpieczeństwa własnego i innych, niemożność nawiązania trwałych, pozytywnych kontaktów emocjonalnych wynikających z zaburzeń wyższych funkcji centralnego układu nerwowego,

5.     gdy wychowanek wymaga leczenia specjalistycznego.

 

§ 24

1. Ustala się następujące warunki pobytu wychowanka w ośrodku:

1)    Do ośrodka przyjmuje się młodzież, uczniów klas gimnazjalnych, którzy nie ukończyli 18 roku życia, w normie intelektualnej i zdrowotnej (psychicznej                     i fizycznej - wychowanka nie może być w ciąży), mających uregulowaną                   sytuację w zakresie opieki prawnej, nie skazanych wyrokiem sądu za czyny              karalne oraz taką, przeciwko której nie toczy się żadne postępowanie sądowe.

2)    Wychowankami ośrodka jest młodzież niedostosowana społecznie, zagrożona uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania.

3)    Czas pobytu wychowanka w ośrodku uzależniony jest od:

a) rodzaju i głębokości zaburzeń,

b).sytuacji rodzinnej wychowanka i współpracy z ośrodkiem prawnych              opiekunów wychowanka,

c) postępów terapeutycznych i dydaktycznych wychowanka.

4)    Przyjęcie do ośrodka i rozpoczęcie okresu wstępnego poprzedza kontrakt           wstępny określający prawa i obowiązki wychowanka oraz normy obowiązujące  w ośrodku. Nie podpisanie kontraktu wstępnego jest równoznaczne z rezygnacją z pobytu  w ośrodku. Kontrakt wstępny zostaje sporządzony i podpisany po             zapoznaniu wychowanka z podstawowymi normami obowiązującymi w ośrodku                 i zaakceptowaniu tych norm przez wychowanka oraz jego rodzica lub opiekuna prawnego.

5)    Po miesiącu od przybycia wychowanka do ośrodka wychowawca grupowy                       sporządza z nim kontrakt indywidualny dotyczący pobytu w ośrodku.

6)    Poszczególne elementy kontraktu są na bieżąco uzupełniane i modyfikowane drogą negocjacji.

7)    Wychowanka obowiązuje okres wstępny trwający najdłużej 1 miesiąc,                                    zakończeniem okresu wstępnego jest spisanie kontraktu określającego cele                pobytu wychowanka w ośrodku i sposoby realizacji tych celów oraz zadania do realizacji przez podopiecznego. Brak gotowości pracy nad realizacją postanowień kontraktu jest równoznaczny z rezygnacją z pobytu w ośrodku. W powyższym przypadku decyzję o usunięciu wychowanka z MOS podejmuje rada pedagogiczna MOS,

8)    podpisanie oświadczenia w obecności rodziców (opiekunów prawnych) lub            pedagoga o zachowaniu abstynencji od środków odurzających i uzależniających,

9)       w ramach bezpieczeństwa wychowanków w czasie pobytu w ośrodku, za zgodą          ...rodziców lub opiekuna prawnego, przeprowadzane są kontrole sprawdzające   ...czy wychowanek nie posiada lub nie jest pod wpływem alkoholu lub środków                ...psychoaktywnych,

10)     przestrzeganie zasad regulaminu zachowania, obowiązującego w szkole                     i internacie,

11)     wychowankowie mogą być urlopowani do domów rodziców (opiekunów prawnych) lub swoich macierzystych placówek opiekuńczych,

12)     urlopowanie wychowanka poza uzasadnionymi przypadkami lub wypadkami losowymi powinno następować w dniach wolnych od nauki szkolnej,

13)     urlopowanie wychowanka odbywa się na pisemny wniosek wychowawcy oraz opinii zespołu wychowawczego,

14)     decyzję o urlopowaniu podejmuje dyrektor ośrodka,

15)     w przypadku wychowanka, skierowanego do ośrodka na podstawie postanowienia sądu, urlopowanie odbywa się za zgodą sądu nadzorującego wykonanie postanowienia,

16)     urlopowanie wychowanka uzależnione jest od pisemnego oświadczenia osób,   u których wychowanek będzie przebywał, zawierającego zobowiązanie                      o zapewnieniu wychowankowi należytej opieki w czasie urlopowania, a także terminowego powrotu wychowanka do ośrodka.

 

§ 25

1. Wychowankowie mają obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, kontrakcie i regulaminie ośrodka, w szczególności:

1) zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, wychowawców  i innych pracowników ośrodka,

2) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój fizyczny                          i emocjonalny,

3) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w ośrodku,

4).całkowitego powstrzymywania się od spożywania alkoholu i środków                           psychoaktywnych,

2. Wychowanek obligatoryjnie uczestniczy w organizowanych przez ośrodek formach działalności takich jak:

1)    zajęcia lekcyjne, edukacyjne , reedukacyjne i wyrównawcze,

2)    zajęcia w grupach wychowawczych,

3)    prace porządkowe i samoobsługowe,

4)    zajęcia socjoterapeutyczne,

5)    działania wynikające z planu pracy ośrodka, planu tygodnia i dnia oraz                                 zaistniałych aktualnie sytuacji,

6)    w pracach na rzecz ośrodka i środowiska.

 

§ 26

1. Za rzetelną naukę, wzorową postawę i wybitne osiągnięcia, wychowanek jest                       nagradzany:

a) pochwałą ustną udzieloną przez wychowawcę na forum grupy,

b) pochwałą ustną udzieloną przez dyrektora na forum grupy,

c) pismem pochwalnym wychowawcy wraz z (w miarę możliwości finansowych ośrodka) nagrodą rzeczową,

d) pismem pochwalnym dyrektora wraz z (w miarę możliwości finansowych ośrodka) nagrodą rzeczową,

e) innymi nagrodami przewidzianymi w regulaminie ośrodka.

2. Za łamanie obowiązujących przepisów wychowanek może być ukarany zgodnie                z przepisami regulaminu ośrodka.

3. Od decyzji o wymierzeniu kary wychowanek ma prawo odwołać się  w ciągu              7 dni za pośrednictwem samorządu wychowanków do:

a) od kary wymierzonej przez wychowawcę do dyrektora placówki,

b) od kary wymierzonej przez dyrektora do rady pedagogicznej,

c).od kary wymierzonej przez radę pedagogiczną do Pomorskiego Kurator Oświaty w Gdańsku.

 

§ 27

1. Wydalenie wychowanka z ośrodka następuje w wyniku:

1)    decyzji dyrektora ośrodka na wniosek wychowawcy lub nauczyciela o braku współpracy wychowanka nad uzyskaniem pozytywnych zmian, po podjęciu uchwały przez radę pedagogiczną,

2)    drastycznego naruszania podstawowych zasad obowiązujących w ośrodku:

a) używania lub posiadania jakichkolwiek substancji odurzających,

b) stosowania przemocy fizycznej lub psychicznej,

c) podejmowania współżycia seksualnego na terenie ośrodka lub poza nim,

d).dokonywania ucieczek z ośrodka lub samowolnego oddalania się z terenu ośrodka,

e) kradzieży i dewastacji mienia.

3)    o zakończeniu pobytu wychowanka w ośrodku dyrektor powiadamia właściwy Sąd Rodzinny, jeżeli wychowanek kierowany był do ośrodka przez tenże sąd,

4)    od decyzji o wydaleniu wychowanka z ośrodka, rodzicom lub opiekunom prawnym, przysługuje prawo wniesienia odwołania do Pomorskiego Kuratora Oświaty w Gdańsku w terminie 14 dni od zapoznania się z decyzją, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję o usunięciu wychowanka.

2..Przeniesienie wychowanka do innego młodzieżowego ośrodka socjoterapii                   .następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, podjętej na wniosek              .Zespołu Wychowawczego, w związku z niezrealizowaniem przez wychowanka .ustaleń zawartych w kontrakcie oraz łamanie postanowień regulaminu.

3..Po upływie okresu odwoławczego dokumenty relegowanego wychowanka zostają .przekazane organowi, który je przesłał, rodzicom, szkole rejonowej .

 

 

VI. PRACOWNICY OŚRODKA

 

§ 28

W ośrodku zatrudnia się nauczycieli, psychologów, pedagogów i wychowawców                                         internatu oraz pracowników obsługi .

 

§ 29

Zasady zatrudniania pracowników pedagogicznych określają odrębne przepisy.

 

§ 30

1. Nauczyciele ośrodka są odpowiedzialni za prawidłowy przebieg procesu                  dydaktycznego poprzez:

1)    systematyczne i rzetelne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć lekcyjnych     i pozalekcyjnych,

2)    dbałość o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny,

3)    wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, rozwijanie ich zdolności oraz             zainteresowań,

4)    obiektywne i bezinteresowne ocenianie uczniów oraz sprawiedliwe ich                       traktowanie,

5)    udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych i rozpoznawanie potrzeb uczniów,

6)    doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy mery­torycznej,

7)    współdziałanie w procesie dydaktyczno-wychowawczym z zatrudnionymi                       w ośrodku psychologami, pedagogami oraz wychowawcami,

8)    prezentowanie własnych spostrzeżeń i proponowanie działań korekcyjnych                         podczas posiedzeń zespołu wychowawczego,

9)    stymulowanie prawidłowych procesów przystosowawczych do pracy w systemie klasowo-lekcyjnym i procesów integracyjnych w klasie,

10)     stały kontakt z wychowawcą klasowym pełniącym opiekę nad każdym                    z powierzonych sobie uczniów w celu przekazywania bieżących informacji            dotyczących funkcjonowania ucznia w szkole oraz ustalenia metod                          i kierunków działania wobec niego,

11)     sprawowanie opieki nad powierzonymi uczniami podczas trwania lekcji,

12)     nauczyciel kończący w danym dniu swoje zajęcia przekazuje uczniów                          wychowawcy grupowemu, w przypadku nieobecności wychowawcy                                  niezwłocznie zawiadamia o tym dyrektora ośrodka,

13)     prowadzenie dokumentacji z przebiegu pracy dydaktyczno- wychowawczej,

14)     kwalifikacje nauczycieli zasady zatrudniania pracowników pedagogicznych oraz pensum dydaktyczne określają odrębne przepisy.

 

§ 31

1. Psycholog wspomaga działania pozostałych pracowników pedagogicznych poprzez:

1)    systematyczną pracę z wychowankami wymagającymi pomocy psychologicznej,

2)    kontakt z placówkami prowadzącymi terapię i w miarę potrzeb kierowanie do nich wychowanków ośrodka,

3)    organizowanie wraz z pedagogami specjalistycznych zajęć dla wychowanków                i kadry ośrodka,

4)    prowadzenie obserwacji i badań psychologicznych, służących poznaniu każdego wychowanka, wykrywanie przyczyn i źródeł zaburzeń rozwojowych oraz                niepowodzeń szkolnych,

5)    określenie kierunku i programu oddziaływań terapeutycznych, wychowawczych           i socjalizacyjnych, jak również opracowanie prognozy rozwojowej,

6)    konsultowanie wyników badań i obserwacji z odpowiednimi specjalistami                       i pracownikami pedagogicznymi,

7)    sprawowanie indywidualnej opieki nad wychowankami mającymi trudności                   w przystosowaniu się do życia w ośrodku,

8)    prowadzenie wymaganej dokumentacji.

 

§ 32

1. Pedagog organizuje i prowadzi zajęcia specjalistyczne i wychowawcze oraz:

1)       współdziała w sprawach wychowanków z administracją oświatową, policją                              i wymiarem sprawiedliwości,

2)       podejmuje działania zmierzające do uregulowania sytuacji prawnej, majątkowej                i mieszkaniowej wychowanków,

3)       współpracuje ze wszystkimi pracownikami ośrodka w celu integracji oddziaływań wobec wychowanków,

4)       organizuje współpracę wychowawców z rodzicami (prawnymi opiekunami)               wychowanków,

5)       prowadzi stosowną dokumentację.

 

§ 33

1. Wychowawcy zobowiązani są do:

1)    sporządzenia kontraktu indywidualnego i programu terapeutycznego                            z wychowankiem na czas jego pobytu w ośrodku,

2)    uzupełniania i modyfikowania elementów kontraktu na bieżąco w drodze                  negocjacji,

3)    opieki nad wychowankiem i wspierania go w czasie zajęć dydaktycznych,                 socjoterapeutycznych, samoobsługowych, a także w czasie uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym ośrodka,

4)    inspirowania i wspomagania działań zespołowych wychowanków,

5)    podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole,        a także poza nim,

6)    utrzymywanie ciągłego kontaktu z rodzicami (opiekunami prawnymi)                  wychowanka,

7)    korzystanie w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej placówek opiekuńczo - wychowawczych i naukowych,

8)    przygotowania i realizacji programów autorskich dostosowanych do potrzeb            wychowanków,

9)    prowadzenia dokumentacji pracy z grupą.

2..zadania kadry pedagogicznej określone są w indywidualnych zakresach               .obowiązków każdego pracownika pedagogicznego .

3..placówka może przyjmować do odbycia praktyk pedagogicznych słuchaczy             .zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących            .nauczycieli - na podstawie pisemnego porozumienia zawieranego pomiędzy               .dyrektorem ośrodka a placówką kierującą do odbycia praktyki .

 

 

 

§ 34

W ośrodku zatrudniającym więcej niż 15 pracowników pedagogicznych może być utworzone stanowisko wicedyrektora po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.

 

§ 35

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii prowadzi i przechowuje stosowną dokumentację zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami

 

VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 37

Nazwa ośrodka używana jest w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy : MOS w Ustce .

§ 38

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii może posiadać własny sztandar.

 

§ 39

Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii          w Ustce określają odrębne przepisy.

 

 

Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem 11 października 2010 roku.

 

Załączniki:

  • STATUT MOS AKTUALNY 11 X 2010 dobra wersja aktualny.doc 
  • aneks.doc