I. POSTANOWIENIA OGÓLNE:
§ 1.
1. Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii jest publiczną placówką dydaktyczno - wychowawczą , w skład której wchodzą :
1) gimnazjum dla uczniów klas I - III w liczbie od 30 do 36
2) internat dla wychowanków w liczbie 30 do 36 .
§ 2.
Siedzibą ośrodka jest miasto Ustka , ul. Wróblewskiego 5.
§ 3.
Organem prowadzącym ośrodek jest Rada Powiatu Słupskiego.
§ 4.
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty w Gdańsku
II. CELE I ZADANIA PLACÓWKI:
§ 5.
1. Celem placówki jest udzielanie specjalistycznej pomocy
psychoedukacyjnej młodzieży niedostosowanej społecznie lub zagrożonej uzależnieniem .
2. Cel o którym mowa w ust. 1. realizowany jest we współpracy
z rodzicami wychowanków ( prawnymi opiekunami ) , instytucjami powołanymi do zwalczania patologii oraz sądami .
§ 6.
1. Do zadań Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii należy eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi.
2. Zadania , o których mowa w ust. 1 . realizowane są poprzez :
1) organizowanie zajęć dydaktycznych , profilaktyczno-wychowawczych , terapeutycznych i socjalizacyjnych ,
2) wspomaganie w zakresie nabywania umiejętności życiowych , ułatwiających funkcjonowanie społeczne , organizację specjalistycznych działań socjoterapeutycznych umożliwiających zmianę postaw i osiągnięcie pozytywnych, trwałych zmian w zachowaniu wychowanków,
3) wspieranie rodziców ( prawnych opiekunów ) w pełnieniu funkcji wychowawczej i edukacyjnej , w tym w rozpoznawaniu , wspomaganiu i rozwijaniu potencjalnych możliwości dzieci i młodzieży,
4) udzielanie pomocy rodzicom ( prawnym opiekunom ) wychowawcom i nauczycielom w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu rozwoju młodzieży , w szczególności w zakresie unikania zachowań ryzykownych ,
5) pomoc w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej , z uwzględnieniem możliwości i zainteresowań wychowanków oraz współpracy w tym zakresie z rodzicami ( opiekunami prawnymi ), szkołami oraz ośrodkami pomocy społecznej i innymi instytucjami właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania wychowanka ,
6) podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku zachowań wychowanków zagrażających ich zdrowiu lub życiu ,
7) ośrodek nie zapewnia innej niż doraźna - w oparciu o lokalną służbę zdrowia - pomocy medycznej ani farmakologicznej , w związku z tym nie przyjmuje osób wymagających systematycznej opieki lekarskiej - w tym psychiatrycznej - lub systematycznej pomocy farmakologicznej .
III. ORGANY PLACÓWKI
§ 7.
1. Organami Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Ustce są :
1) dyrektor ośrodka ,
2) rada pedagogiczna ,
3) zespół wychowawczy ,
4) rada rodziców ( jeżeli została utworzona ),
5) samorząd wychowanków ( jeżeli został utworzony ) ,
2. Statut ośrodka zapewnia każdemu z organów możliwość działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych odrębnymi przepisami .
§ 8.
1. Kompetencje dyrektora ośrodka określa Ustawa o systemie Oświaty i Ustawa Karta Nauczyciela oraz Kodeks Pracy .
1) dyrektor kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą ośrodka oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz ,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny ,
3) organizuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne ,
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie ,
6) dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli , wychowawców oraz innych pracowników placówki ,
7) dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej - nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym - ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki .
§ 9
1. Kompetencje rady pedagogicznej określa Ustawa o Systemie Oświaty,
a w sposób szczegółowy jej regulamin .
1) rada pedagogiczna jest kolegialnym organem ośrodka w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia , wychowania i opieki ,
2) w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni , w tym psycholog i pedagog , zatrudnieni w ośrodku ,
3) przewodniczącym rady jest dyrektor ośrodka ,
4) zwyczajne posiedzenia rady pedagogicznej są zwoływane przed rozpoczęciem roku szkolnego , pod koniec każdego semestru w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów gimnazjum , po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych ,
5) posiedzenia plenarne mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora ośrodka , na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny , organu prowadzącego placówkę lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej ,
6) rada pedagogiczna może powołać ekspertów spoza swojego grona do oceny niejasnej lub spornej sprawy ,
7) przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie posiedzenia rady i porządku zebrania ,
8) do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy :
a) zatwierdzenie planu pracy placówki ,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce ,
c) podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów
d) podejmowanie uchwał w sprawie usunięcia wychowanka z ośrodka
9) do kompetencji opiniujących rady pedagogicznej należy :
a) opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie pracownikom pedagogicznym nagród , odznaczeń i innych wyróżnień ,
b) organizacja pracy placówki - w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych ,
c) projekt planu finansowego placówki ,
d) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom oraz wychowawcom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego i dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych ,
10) rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu placówki lub jego zmian ,
11) rada pedagogiczna może wystąpić do Starosty Powiatu Słupskiego o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie pracownika z funkcji kierowniczej ,
12) uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów , w obecności co najmniej połowy jej członków ,
13) rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności ,
14) zebrania rady są protokołowane ,
15) członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej , które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców a także nauczycieli i innych pracowników placówki .
§ 9
1. Kompetencje zespołu wychowawczego określa jego regulamin .
1) w skład zespołu wchodzą :
a) dyrektor ,
b) wychowawcy grup ,
c) pedagog ,
d) psycholog ,
e) wychowawcy klas
2) w szczególnych sytuacjach , w celu pogłębienia wiedzy o sytuacji wychowanka , do udziału w posiedzeniu zespołu mogą być zaproszeni nauczyciele przedmiotów , osoby bliskie wychowankowi , sam wychowanek , którego dotyczy problem i wynikające z niego decyzje zespołu ,
3) do zadań zespołu wychowawczego należy w szczególności :
a) analiza postępów wychowanka ,
b) okresowa ocena sytuacji wychowanka ,
c) analiza stosowanych metod pracy z wychowankiem i ich .efektywność ,
d) ocena zasadności dalszego pobytu wychowanka w placówce ,
4) zespół na posiedzenia zbiera się jeden raz w miesiącu , w wyjątkowych sytuacjach zbiera się w trybie pilnym ,
§ 10
1. Kompetencje Samorządu Wychowanków reguluje Ustawa o Systemie Oświaty . Działalności Samorządu Wychowanków w sposób szczegółowy określa regulamin .
1) wychowankowie ośrodka mają prawo do wyłaniania swojej reprezentacji w postaci samorządu ,
2) samorząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez ogół wychowanków w głosowaniu tajnym , równym i powszechnym ,
3) regulamin nie może być sprzeczny ze statutem ośrodka ,
4) samorząd może przedstawiać dyrektorowi oraz radzie pedagogicznej wnioski i opinie dotyczące realizacji podstawowych praw ucznia i wychowanka takich jak :
a) prawo do zapoznania się z programem nauczania , z jego treścią , celem i stawianymi wymaganiami ,
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce oraz .funkcjonowania na zajęciach pozalekcyjnych ,
c) prawo do redagowania i wydawania gazetki ośrodka ,
d) prawo do organizowania działalności kulturalnej , oświatowej , sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi ośrodka ,
e) opracowuje własny plan pracy i dokonuje oceny jego realizacji pod koniec roku szkolnego .
§ 11.
1. Kompetencje rady rodziców określają odrębne przepisy, a w sposób szczegółowy regulaminy tego organu .
1) w placówce może działać rada rodziców , stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków ,
2) rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności , który nie może być sprzeczny ze statutem placówki ,
3) rada rodziców może występować do organu prowadzącego placówkę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny , dyrektora , rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki ,
4) w celu wspierania działalności statutowej placówki rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł - zasady wydatkowania funduszy określa regulamin rady rodziców .
§ 12.
1.Organy ośrodka współpracują ze sobą w celu:
1) podejmowania decyzji w granicach posiadanych kompetencji.
2) umożliwienia rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz ośrodka.
3) zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami ośrodka
o podejmowanych i planowanych działaniach.
2.Mediatorem w sporach między organami ośrodka jest dyrektor placówki.
IV. ORGANIZACJA PLACÓWKI:
§ 13
Ośrodek prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego, we wszystkie dni tygodnia , jako placówka , w której nie są przewidziane ferie szkolne . Na potrzeby remontów oraz innych niezbędnych działań organizacyjnych , można wykorzystać okresy wolne od zajęć szkolnych , poprzez urlopowanie wychowanków .
§14